Vijest "U centru Zagreba dućan s neonacističkom i 'ustaškom' modom!", objavljena 19.ožujka.2012. na
internetskom portalu tportal.hr, može biti primjer prikrivenog oglašavanja, koje je u Hrvatskoj zakonom zabranjeno. Naime, vijest, osim što daje informaciju o novootvorenoj trgovini gdje se može kupiti "ustaška moda", naglašava i nekoliko brandova koje trgovina prodaje.
Objavljena vijest krši članak 31. Kodeksa
časti hrvatskih novinara koji glasi: Prikriveno oglašavanje i
promidžbeni novinarski prilozi nisu dopušteni. Nedopušteno je i prepletanje i
povezivanje novinarskih priloga i oglasa. Bili plaćeni ili besplatni, oglasi,
kao i sve plaćene informacije, moraju se jasno i nedvojbeno razlikovati od
novinarskih priloga.
Osim što takav način oglašavanja
zabranjuje Kodeks časti hrvatskih novinara, u Zakonu o medijima također
se izričito naglašava da je oglas plaćena obavijest čiju objavu naruči
pravna ili fizička osoba s namjerom da time pospješi pravni promet proizvoda,
usluga, nekretnina, prava ili obveza, pridobije poslovne partnere ili u
javnosti ostvari ugled ili dobro ime. Oglašavanje se obavlja uz novčanu ili
drugu naknadu ili u svrhu samopromidžbe. Oglas mora biti jasno označen kao
takav i vidljivo odijeljen od drugih programskih sadržaja. Oglas ne smije biti
takav da kod gledatelja, slušatelja ili čitatelja izazove dojam kao da je riječ
o programskom sadržaju medija. U ovom slučaju nije nigdje jasno
naznačeno da se radi o oglašavanju. U Zakonu se također navodi kako nije
dopušteno prikriveno i prijevarno oglašavanje. Prikrivenim oglašavanjem
smatrat će se svaka novinarska forma (pisani tekst, fotografija, slika, crtež i
dr.) koja je na bilo koji način plaćena, a nije jasno označena kao oglašavanje. Prema Zakonu o elektroničkim
medijima, zavaravajućim se oglašavanjem smatra ono koje utječe na
ekonomsko ponašanje čitatelja.
Vijest je mogla glasiti:
Novootvorena trgovina odjeće "Brevik" u Njemačkoj, u
vlasništvu modnog brand omiljenog među neonacistima, izazvala je trenutačne
reakcije medija i lokalnih vlasti. Međutim, u Hrvatskoj u samom centru Zagreba postoji dućan
streetweara "Izvan kontrole" koji prodaje istu takvu marku i za njega rijetko
tko zna. Modne marke koje se prodaju u tim dućanima usko su vezane za naciste i
ostale povijesne događaje koji bi mogli vrijeđati kako pojedinca, tako i masu.
U pokušaju razjašnjavanja situacije kontaktirali smo vlasnika
trgovine "Izvan kontrole", no oni su nam rekli da 'ne žele u medije', te kako će zvati
odvjetnika ako se objavi što prodaju u svojem butiku. Na
pitanje o povezanosti modnog branda i neonacističke scene, odgovorili su
kratko: 'To s nama nema veze.'
Najveći problem je taj što se postojanjem takve trgovine potiče
razvitak domaće supkulture skinheadsa, koji se zahvaljujući tome mogu oblačiti
u skladu s modnim izričajem njihovih istomišljenika u Njemačkoj. Doduše razlika
Hrvatske i Njemačke je u tome, kao i u mnogočemu, da se skinheadsi u
Njemačkoj za svoje izražavanje mržnje kažnjavaju, a hrvatskim se skinheadsima u takvim situacijama ne daje do znanja da ono što rade nije u redu.
Nema komentara:
Objavi komentar